Auto importeren BMW 5 serie

BPM berekenen bij auto-import: het kan voordeliger

Posted on 27. jul, 2012 by in Algemeen Auto Spuiten

Ondanks de steeds veranderende belastingregels blijft het importeren van auto’s populair. Vaak zijn zelfs na de betaling van de BPM auto’s uit bijvoorbeeld Duitsland, België en Denemarken een stuk voordeliger dan dezelfde modellen in Nederland. Daarnaast zijn zeker jonggebruikte auto’s van Duitse merken in hun thuisland meestal stukken luxer uitgevoerd, wat de modellen nog aantrekkelijker maakt.

Melkkoe: auto

In de afgelopen jaren zijn de belastingregels rondom het autorijden steeds aangescherpt. De nadruk is in deze plannen steeds meer komen liggen op het belasten van de uitstoot in plaats van de nieuwprijs en het gewicht. Echter blijft één ding als een paal boven water staan: de auto is nog steeds melkkoe nummer één voor de Nederlandse overheid. De arme belastingbetaler mag dus gewoon krom blijven liggen.

De gehate ‘slurptaks’ is daar een goed voorbeeld van. Die wordt ook geheven over auto’s die uit het buitenland afkomstig zijn, dus is helaas niet te omzeilen. Maar er zijn voldoende handige trucjes om de BPM en andere belastingen aan de grens lager te houden wanneer een (tweedehands) auto uit het buitenland wordt gehaald. Hoe werkt het precies? Wat moet je aan de grens ‘aftikken’ bij het importeren van een auto?

BPM berekenen: de basis

BPM berekenen auto importIn de berekening van de BPM (of eigenlijk het totaal aan belastingen) moet een aantal belastingen meegenomen worden:

  • BPM: voor de BPM geldt een basispercentage. Dat bedraagt voor 2012 11,1% over de netto catalogusprijs. Aangezien auto’s afschrijven, schrijft ook de BPM af. Na een jaar hoeft bijvoorbeeld nog maar 65% van dit bedrag te worden voldaan, na 10 jaar nog maar 10%. Auto’s van 25 jaar of ouder zijn vrijgesteld van BPM.
  • Benzinekorting, aardgaskorting en dieseltoeslag: bij een benzineauto mag € 450,- van het totale belastingbedrag afgetrokken worden. Bij aardgas is dat zelfs € 950,-. Dieselaars hebben pech; zij moeten € 1900,- bijbetalen. Voldoet die diesel echter aan de euro6-norm, dan mag er weer € 1000,- van dat bedrag afgetrokken worden.
  • BTW: alleen bij nieuwe auto’s (auto’s die tot 6 maanden oud zijn of tot 5000 kilometer op de teller hebben) moet aan de grens BTW afgedragen worden. Bij gebruikte auto’s wordt deze belasting al betaald in Duitsland in de vorm van de daar geldende omzetbelasting.
  • CO2-heffing: hier zit het grootste bedrag in verscholen. Stoot uw ingevoerde diesel minder dan 96 gram CO2 per kilometer uit (voor benzineauto’s ligt de grens op 110 gram), dan betaalt u geen toeslag. Daarna wordt het flink cashen. Benzineauto’s in de categorie ‘110 tot 180 gram’ en diesels in de categorie ’95 tot 155 gram’ kosten per gram 71 euro extra. Stoot de benzinebak tussen de 180 en 270 gram (diesels: 155 tot 232 gram) uit, dan kost het per gram 213 zuurverdiende euro’s. Voor motoren die nog meer uitstoten mag 497 euro per gram worden afgerekend.

BPM nooit standaard

Met alle hierboven genoemde bedragen lijkt het ondenkbaar dat je nog voordelig een auto kunt importeren. Toch kan het nog steeds zeer lucratief zijn. De truc zit hem in het berekenen van de werkelijke BPM, dus de BPM op basis van de werkelijke waarde van de auto. Het zou bijvoorbeeld ondenkbaar zijn dat een auto die total loss is en wordt ingevoerd hetzelfde bedrag aan BPM en aanvullende belastingen moet opbrengen als dezelfde auto in showroomstaat. Zo zijn er tal van mogelijkheden om de BPM voordeliger te laten uitvallen. Hiervoor is de kennis van een specialist echter onontbeerlijk. Laat daarom uw BPM berekenen door een gespecialiseerd bedrijf.

Handige websites:

ANWB
Belastingdienst
Rijksoverheid

Auto importeren tips

One Response to “BPM berekenen bij auto-import: het kan voordeliger”

  1. Patrick

    19. dec, 2012

    Heb het boek zojuist aangeschaft, bedankt voor de tip zeker een goed boek!

Leave a Reply