Spotrepair en no-claim

Wat spotrepair kan doen met jouw no-claimkorting

Posted on 06. jan, 2016 by in Reparaties

Stel je hebt schade aan je auto. Schade waar je auto wel mee functioneert, maar die je wel weg wilt hebben. Je wilt je no-claimkorting niet verspelen voor iets ‘kleins’, zoals een kras. Is het dan wijs om de reparatie uit eigen portemonnee te betalen? Zo’n spuitcabine-bezoek is vaak prijzig. Geen zorgen, je kunt ook een beroep doen op spotrepair: het plaatselijk bijspuiten. Deze techniek is goedkoper, sneller én kan een positieve invloed hebben op je no-claimkorting.

Spotrepair

Spotrepair heeft voordelen. Ten eerste zijn de kosten lager dan die van de originele methode en de tijd van de reparatie is maximaal twee uur. Máár de spotrepair-techniek kan niet altijd worden ingezet. Zo kunnen het dak, de motorkap en de kofferbak niet worden behandeld met deze methode. Net als de nieuwere bumpers die gemaakt zijn van kunststof. Heb je krasschade, door bijvoorbeeld sleutels, lichte parkeerschade of hagelschade? Dan is spotrepair een goed alternatief voor de spuitcabine.

Niet zelf doen

Het beschadigde deel wordt geschuurd, geplamuurd en in de grondverf gezet. Daarna wordt de kras overgespoten. Er moet wel ook iets buiten de schadeplek worden gewerkt, want dat zorgt voor een mooiere overgang. Voor deze handelingen zijn ervaring, geduld en verstand van de reparatie nodig. Tenzij je hierover beschikt, is het verstandig om de behandeling uit te besteden.

Traditioneel

Bij de traditionele herstelmethode wordt een groot deel van de auto bijgespoten. Voor een mooiere overgang van kleur wordt het hele onderdeel, bijvoorbeeld een portier of bumper, gedaan. Deze moet dan gedemonteerd worden. Dit kost meer verf, werk en tijd – waardoor ook mankosten. Bij spotrepair is er geen demontage nodig en wordt alleen het beschadigde deel bespoten. Spotrepair is zo goed als onzichtbaar. De originele lak wordt in tact gehouden. Door minder lakverbruik is deze techniek ook nog eens milieuvriendelijker.

Kosten

De prijs voor spotrepair is minimaal €75,-. Gemiddeld kost een behandeling €125,-. Ten opzichte van de traditionele methode, kun je zo’n 65% aan kosten besparen. Voor bijvoorbeeld een traditionele bumperbehandeling ben je zo’n € 250,- kwijt, en dan is het uurtarief nog niet meegerekend. Als je ervoor kiest om de schade bij de verzekeraar neer te leggen, is het wijs om te controleren wat en óf de behandeling vergoed wordt. Dit is afhankelijk van je verzekering en daarbij van de manier waarop de schade is ontstaan. Als je niet weet wat er bij jouw verzekering wordt gedekt, kun je altijd autoverzekeringen vergelijken. Dan kun je zien wát er wordt vergoed en óf je bij een andere verzekeraar of met een andere verzekering niet toevallig beter af bent.

No no-claim

Spotrepair kan ervoor zorgen dat je jouw no-claimkorting makkelijker kunt behouden. Hoe? Doordat je er wat makkelijker voor kunt kiezen om de reparatie zelf te betalen in plaats van hiervoor naar de verzekeraar te stappen. Zolang je de verzekeraar erbuiten houdt, blijven je schadevrije jaren onaangetast. Stap je alsnog naar de verzekeraar? Denk dan wel goed na: het kan zo zijn dat de extra premie die je betaalt (op jaarbasis) door het inleveren van de korting, hoger is dan het bedrag dat je vergoed hebt gekregen. Hierdoor betaal je dus uiteindelijk meer. Een no-claimkorting kan veel voordeel opleveren. Afhankelijk van je schadevrije jaren krijg je maximaal tussen de 70% en 85% korting op de autopremie. En hoe meer schade je in een jaar claimt, hoe meer je daalt op de bonus-malus-ladder. Hierdoor daalt je no-claimkorting en stijgt de autopremie. Deze schadevrije jaren moet je dan weer opbouwen. Zonde als je deze moet inleveren, toch?

No comments.

Leave a Reply