Autoonderdelen verwijderen voor autospuiten

Posted on 05. jul, 2009 by in Vraag en Antwoord

Vraag: Het wordt me aangeraden om alle autoonderdelen, zoals bumpers, spiegeltjes en dergelijke te verwijderen voor autospuiten. Ik maak me wat zorgen over het vele werk dat dit met zich meebrengt en zou liever de onderdelen afplakken. Wat is het verstandigst?


Antwoord: Voor het beste resultaat is het beter om alle onderdelen van de auto af te halen. Ik kan me voorstellen dat het verwijderen van onderdelen die ook elektrische draden/aansluitingen hebben best vervelend kunnen zijn. Vraag eventueel advies aan een autospuiterij.

Door onderdelen af te plakken ga je randjes krijgen. En vooral bij het aflakken zal de laklaag onderbroken worden door deze randjes. Hierdoor is de laklaag minder sterk en heb je eerder kans dat de laklaag los gaat laten.

Tags: , , ,

10 Responses to “Autoonderdelen verwijderen voor autospuiten”

  1. barry langenberg

    08. aug, 2010

    ik zou het gewoon lekker afplakken, mits dat je genoeg zorg en aandacht eraan besteed goede voorbereiding is het halve werk.
    en de moeilijke onderdelen zoals voorbumpers met inhammen even eraf schroeven zodat je beter in de hoekjes en gaatjes komt

  2. john vink

    31. okt, 2010

    ik zou graag mijn stilo helemaal over laten spuiten
    is geel maar dan ook alle binnen delen
    weet iemand wat het zou kunnen kosten
    liefst dan naar metalic zwart.
    gr john

  3. Info Auto Spuiten

    31. okt, 2010

    Het is niet eenvoudig om een goede inschatting te maken. Zonder voorbewerking (schuren, plamuren), dan kost het je al gauw rond de 1.500 – 2.000 euro. Wil je ook het motorcompartiment spuiten?

  4. Sleutelwerk

    11. nov, 2010

    Beste John. Het moeilijkste hieraan zijn de binnendelen. Een auto overspuiten in een andere kleur is niet zo’n probleem, maar dan gaat het om de buitenkant.

    Afplakken in het interieur geeft geen mooi resultaat dus je kunt dan beter tijd besteden aan het demonteren van het interieur. Dat is wel tijdrovend en dus duur als je het uitbesteedt. Je kunt natuurlijk wel heel veel zelf doen. Ik zou bij een autospuiter langsgaan en samen afspreken wat je zelf doet en wat de spuiter nog doet. Uiteraard ben je bij ons ook van harte welkom om dit project door te spreken. Als je de auto helemaal ‘kaal’ aanlevert vallen de kosten erg mee.

  5. lalo

    02. jan, 2011

    hoi,klopt dat bij het overspuiten van een auto met metallicverf anders moet schuren dan een auto met 2 componentenverf ?

  6. Info Auto Spuiten

    02. jan, 2011

    Zover ik weet is er geen verschil.

  7. lalo

    02. jan, 2011

    hoi, bedankt voor je antwoord.
    ben van plan namelijk mijn auto te laten overspuiten, maar wil het zelf schuren om te sparen op de kosten.
    nu vraag me af,hoe diep moet je schuren?
    is het verstandig om zo glad mogelijk gelijk te schuren met waterbestendigschuurpapier 800p?
    of moet het eerst met droog schuurpapier ,daarna zoals hierboven ?
    trouwens mijn auto heeft nagenoeg geen krasjes,ik vind alleen de kleur niet mooi!

  8. lalo

    03. jan, 2011

    daar ben ik weer,inmiddels heb begrepen dat voor overspuiten van autos de verf moet helemaal afgeschuurd worden tot de grondlaag,maar die moet erwel blijven!
    klopt dat ?
    en welke schuurpapier is het beste om de verf snel af te schuren met de schuurmachine?

    alvast hartelijk bedankt mocht u reageren.

  9. Bram Rijnbout

    06. mrt, 2011

    Hoi,

    Ik heb een Porsche 944 uit 944 die in het verleden al eens is overgespoten. (Van grijs naar geel).

    Ik wil de auto graag zwart/zwart metallic hebben. Wat is het beste dat ik kan doen?

    1. De auto helemaal kaal schuren. (of met verfafbijt)
    2. De gele laklaag verwijderen en op grijs spuiten
    3. Gewoon alleen opruwen en dan zwart spuiten.

    De redenen dat ik wil overspuiten zijn:
    De gele laklaag is op sommige plaatsen dof en/of beschadigd
    en de kleur geel staat me niet zo aan.

    Het verwijderen van onderdelen is niet zo’n probleem, die komen er dus allemaal af.

    Rest mij alleen nog de vraag wat gaat dat geintje me kosten als ik al het voorbereidende werk zelf doe en het spuiten over laat aan een professional?

  10. Info Auto Spuiten

    06. mrt, 2011

    De beste aanpak is zeer zeker de auto helemaal kaal maken. Zo kun je ook wat verborgen gebreken tegenkomen en makkelijker repareren. Optie 2 en 3 zijn vergelijkbaar en kunnen ook een geschikte optie zijn mits de huidige staat van de lak ok is. Praktisch gezien en kosteneffectief zou ik voor optie 2 gaan.

    Een goede kostenindicatie blijft lastig. Hiervoor moet de auto bekeken worden en hangt het ook af van de autolak die je wilt gebruiken. Ik zou in ieder geval rekening houden met 1.500 euro.

Leave a Reply