Auto schuren voor autospuiterij

Posted on 17. aug, 2009 by in Zelf auto spuiten

 

Zelf auto schuren

Vraag: Welke tips kunt u geven voor het schuren van de auto om gereed te maken voor auto spuiten?

Ik heb begrepen dat er diverse schuurpapieren bestaan. De ene is grover dan de ander. Ook heb ik me laten vertellen dat je in diverse stappen de auto moet schuren.

Antwoord: Als de auto ook bewerkt is met plamuur of een ander soort carosserie herstelproduct kun je het beste beginnen met een korrel 120p schuurpapier en langzaam opwerken naar een 400p of zelfs 800p schuurpapier.

Op deze wijze kun je eerst redelijk grof het plamuurwerk wat gladder maken en met de fijnere schuurpapier het overtollige plamuur wegschuren.

Op de rest van de carosserie zonder plamuur kun je het beste een 400p gebruiken. Hiermee maak je geen diepe krassen, maar maak je het ruwer zodat de autolak beter hecht.

Voor het fijne schuurwerk gebruik ik het liefst schuurpapier geschikt voor water. Als je het echt glad wil hebben kun je zelfs tot korrel 1000 of 1200 gaan.

Auto schuren video

Tip: Als de auto veel kleine krassen heeft bespuit de auto met spuitplamuur. Schuur vervolgens de spuitplamuur weg totdat alleen de plamuur inde krassen te zien zijn. Meer tips over krassen verwijderen auto.

Tags: , , , ,

19 Responses to “Auto schuren voor autospuiterij”

  1. Branco

    07. sep, 2009

    hallo,

    ik ben bezig met een mazda en ook druk aant plamuren en schuren.
    het grootste gedeelte heb ik nu gehad.
    nu komt het grootste probleem de deuren.
    ik heb de putjes getelt en dat waren er in de linker deur 23 en de rechter deur 15. nu ben ik bezig met het plamuren van die deukjes, alleen daar wil het niet zo goed mee lukken.
    antenne gaten en kofferklep gaatjes zijn allemaal goed gegaan maar de deur blijft een ramp.
    als ik plamuur opbreng en voor dat de verharding echt intreed klos ik met korrel 120 om de meeste grove plamuur kwijt te zijn.
    als ik daarna verder ga met 320 op de machine dan ben ik aant schuren en dan zie je langzaam de plamuur verdwijnen. tussendoor voelen en dan voel ik dat er nog te veel op zit, heel even met de machine erop denk ik dan, maar dan gaat ’t mis!! weer te veel eraf.
    en kan ik weer van vooraf aan beginnen.
    zouden jullie mij kunnen vertellen hoe ik ’t nou precies moet aanpakken?

    met vriendelijke groet.

  2. francito

    17. okt, 2009

    het beste wat je kunt doen is om het laatste met de hand te doen je hebt dan veel meer controle over wat je doet en bij voorkeur met een schuurblok je hebt ze van klein naar goot vraag maar in de speciaalzaak .

    groeten en veel succes

  3. Info Auto Spuiten

    20. okt, 2009

    Ben het volledig eens met Francito. Door met een blokje te werken zorg je voor een vlakkere afwerking. Succes. Stuur eventueel foto’s dan plaats ik ze bij het artikel. info@auto-spuiten.nl

  4. Mike

    16. jan, 2010

    Beste heren,

    Ik ben bezig met een auto te schuren maar de deuren die zien er niet uit! Als je door je knieen gaat en erlangs kijkt zie je golven in het plaatwerk van de deur. Mijn vraag is hoe kan ik deze het best strak krijgen? Hele auto in spuitplamuur zetten en dan blokken of alleen de deuren met de hand plamuren en hopen dat het strak word?

  5. Info Auto Spuiten

    16. jan, 2010

    Lastig probleem! Ik kan moeilijk inschatten hoe erg de golven zijn. Dit soort herstelwerkzaamheden zijn heel lastig ook met blokken. Ik zou er zelfs voor kiezen om deuren van de sloop te halen die er beter uitzien. Dit scheelt een hoop tijd en ergernis. Enig idee hoe die golven erin zijn gekomen?

  6. Robin

    26. mei, 2010

    hooi,

    ik ben van plan om van het weekeind mijn citroen saxo te gaan opknappen te beginnen met plamuren. Dat alles omdat ik in december in duitsland ben geraakt en tollend in de sneeuw de snelweg ben over gegleden van links naar rechts en weer terug, dus nieuwe motorkap zijschermen eropgezet aleen nu moet ik dus me deuren weer strak zien te krijgen ( want die zijn flink prijzig op de sloop). Alleen ik heb geen flauw idee hoe ( hoe dik smeer je de plamuur erop, wat voor plamuur moet ik hebben, en moet ik dan van die glasvezel gebruiken of is dat niet nodig???

    Mvgr. Robin

  7. joshua

    21. jun, 2011

    had een vraagje
    heb me een astra g hatch voor de deur staan en de nieuwe bodykit staat al in de primer en al gemonteerd kan die laten spuiten voor totaal 350euro is niet veel denk ik,maar heb ook gehoord bij bijv een bedrijfje in rotterdam de hele auto voor 500euro alleen spuiten
    is het dan slim om gelijk voor de hele auto te gaan?en zelf te schuren,is dat haalbaar moeten dan de raam rubbers los?ik kan wel schuren etc maar is het spuiten voor 500euro dan in de meeste gevallen dan wel mooi?

  8. leen

    29. aug, 2011

    over het plamuren van de auto

    ten eerste goed uitdeuken dan heb je weinig plamuur nodig
    dan word hoofdzakelijk 2k polyesterplamuur gebruikt word bij bv de betere auto matrialen handel verkocht de plamuur goed mengen is belangrijk anders hard niet alles uit en heb je voor niks plamuur op gezet
    en als je nog niet handig bent in mengen niet te veel in een keer aan maken. dan geld goed plamuren is het halve schuren. niet heel gemakkelijk maar gebruik een breed engels plamuurmes. als het dan op gezet is en gehard ongeveer 5,10 min afhankelijk van de harder en temp.
    schuren altijd met een vlak schuurblok hoe groter de deuk hoe groter het schuurblok. schuurpapier bv 3m of blu line is goed slijtvast schuurpapier is verkrijgbaar met klitteband voor op het schuurblok.

    begin altijd met korrel 80 goed voelen met de vlakkehand en dit vaak herhalen tot je ongeveer denkt dat het bijna goed is dan ga je naar korrel 120 de krassen uit schuren hier eventueel controle poeder voor verkrijgbaar zodat je kan zien dat alle korrel 80 krassen weg zijn.
    dan ga je met korrel 180 het is steeds heel belangrijk dat je alle krassen van de vorige korrel goed verwijderd en ook steeds blijven voelen dat je niet te veel weg haalt dan verder met 220 nu kun je echt goed voelen of het al strak is zo niet een heel dun laagje aanbrengen is vaak nodig om het helemaal strak te krijgen als je niks meer voelt kan je altijd nog inspuiten met een plantenspuit met ontvetter erin bv 3910 als het dan helemaal strak is goed met lucht afspuiten en kijken of er geen porusiteit in de plamuur zit dit zijn hele kleine gaatjes als die er in zitten nog een keer heel erg dun de gaatjes op vullen en weer na schuren met 220 als het dan eindelijk strak is zonder gaatjes na schuren ook weer met blok met korrel 360 dan de lakranden uitschuren met 400 bij uni kleur en 800 bij metallic dan een washprimer over de plamuur en blank staal spuiten en dan zonder te schuren na 10min een surfacer bv highsolid eerste laag over de plamuur dan iets brede en laatste nog iets breder uit laten harden daarna 800 schuren en basislak erover daarna blankenlak

    en nee voor 500euro auto overspuiten kan niet veel zijn doen ze dat met gamma lak ?

  9. Leo

    05. okt, 2011

    Hallo ik had ook even een vraag over een hyundai H200 bus.
    Ik kan deze auto kopen maar de kleur is wit niet echt mijn kleur,nu is mijn vraag.
    Ik wil hem zwart metalic spuiten of laten spuiten.
    De oude lak is nog perfect en er zit geen roest aan de auto(bwj 2007)
    Waar kan ik de auto nu het best mee schuren?en hoe diep?
    Ik lees het graag van de kenners.

    M.V.G.Leo

  10. peter

    21. feb, 2012

    een vraag over het restaureren van de auto.

    bij klassiekers zijn vaak nog de laspunten in de deuren terug te vinden die dan als allemaal kleine deukjes te zien zijn.
    Mijn vraag is nu als ik deze deukjes glad wil plamuren is het dan het beste om de lak op die plaats eerst goed op te ruwen en dan te plamuren met pol. plamuur, of om de lak weg te stralen en dan eerst een washprimer te plaatsen en dan te plamuren, of om rechtstreeks op het koude kale ijzer te plamuren als de lak weggestraald is.

    mvg peter

  11. Pascal

    08. mrt, 2012

    Peter,

    Ik ben met een Fiat 500 bezig. Deze is helemaal gestraald geweest. Bij ons in de straat op het werk zit een leverancier van autolakken PPG en toebehoren. Het advies wat ik kreeg
    wasop blank staal (zonder roest) zink primer 2 comp. vervolgens een surfacer (tussen laag schuurbaar) hierna kun je plamuur zetten pol.plamuur 2 comp. Hierna kun je weer een tussen laag zetten, detail schuren en eindlaag spuiten. Ik ben zelf nog aan het plamuren, dus kan dit verhaal niet helemaal bevestigen uit ervaring, maar ik ben er van overtuigd dat het goed komt. Succes. Plamuur op blank staal is niet oké !!!! zorg ervoor dat er een primer onderzit. Plamuur heeft geen chemische hechting met staal, wel met primer of tussen laag.

    gr Pascal

  12. peter

    10. mrt, 2012

    bedankt pascal,
    Ik had zelf ook al aan zink primer gedacht als ondergrond maar wist niet of het wel of niet beter was om op blank materiaal plamuur te zetten.
    ik moet er wel bij zeggen dat er weinig leven in dit forum zit, jammer.

    gr peter

  13. Enzo

    20. mrt, 2012

    Hallo

    Ik heb een Skoda Fabia en zou deze graag spuiten.. Ik kan voor € 100 een spoiler kopen en zou daar graag ook zelf witte velgen bij kopen.. Heb ondertussen al gelezen dat deze ook makkelijk zelf te spuiten zijn.. verschillende keren schuren en nieuwe grondlagen leggen want € 2000 lijkt me veel geld voor mooie witte velgen.. Nu ben ik ook opzoek naar goed spuitwerk.. Men ouders vertelden mij van ongeveer € 500 a € 600 maar op het internet lees ik € 3000! Druk je de kosten door zelf te schuren & zijn er nog andere dingen die iemand met weinig ervaring toch wel kan?

    MVG Enzo

  14. Info Auto Spuiten

    20. mrt, 2012

    Je kosten inderdaad drukken door zelf veel voorwerk te doen. Overleg dit met de autospuiterij. Zo zou je zelf kleine beschadigingen kunnen repareren, auto opschuren en wellicht zelf al in de primer zetten en dat ook weer schuren. Het is zeer zeker mogelijk om onder de 1.500 euro uit te komen voor auto spuiten.

  15. ecoblast

    11. apr, 2012

    Hallo Allemaal,

    Ik zal me even voorstellen,wij hebben een nieuw bedrijf ecoblasting services limburg is een bedrijf
    welke door middel van een speciale lage druk
    straal techniek in combinatie met een
    abrassief straalmiddel oppervlaktes reinigt,
    opruwd en ontcoat,dus ook ideaal om het intensief werk te laten doen door ons bedrijf.
    maar ook eiken balken en meubilair gaat op een gekontroleerde wijze waarbij egaal de coating wordt verwijderd.maar denk ook aan het reinigen van een gevel,dus alles (bijna) is mogelijk.
    met alle plezier maken wij voor u een voorstel voor het verwijderen van de lak van uw auto….
    voor info p-vankempen@live.nl

    Metvriendelijke groet,
    pascal

  16. Tim Schalke

    20. sep, 2012

    Ik heb deze zomer mijn oude camper gerestaureerd. Na heel wat kg’s plamuur, heb ik ‘m nat geschuurd met een fijne korrel (600). Ik zit alleen met het probleem dat na het lakken (ja ik heb alles met de roller gedaan) er fijne stofdeeltjes op zitten. Dit is gekomen omdat ik in een loods sta die niet geheel stofvrij is. Is er een manier om dit enigszins te reduceren? Kan dit met een polijst machine gedaan worden of wellicht met een 1200 schuurpapier eroverheen gaan?

    De lak is overigens gewone huis/tuin en keuken lak. Sigma metaal lak mat. Mijn budget was beperkt helaas.

    Jullie adviezen zijn welkom en op prijs gesteld uiteraard.

    mvg,

    Tim

  17. Info Auto Spuiten

    20. sep, 2012

    @Tim: Je hebt sowieso een polijstmachine nodig. Je kunt dus proberen door eerst te polijsten kijken of dit het gewenst resultaat geeft. Anders moet je eerst met een 1200 of meer schuren met water en daarna polijsten. Overigens hangt het er wel van af hoe dik je de lak hebt aangebracht. Het ka ngeberuen dat je door je lak heen polijst namelijk. Mocht je foto’s hebben van ervoor en erna dan wil ik daar graag een post aan wijden. je kunt het sturen naar autospuiten @ gmail.com. Veel succes!!

  18. joost

    15. jul, 2013

    Tim, een polijstmachine is handig, maar niet perse nodig. Schuur nat, met korrel 1200, tot je geen oneffenheden meer voelt en ook niet ziet. Gebruik een voegenrubber op gebogen oppervlakken: doe daar je schuurpapier onder. Droog af. Doe wat cleaner (is polijstpasta) op een doekje, en wrijf met de hand, in no time tot hoogglans. Nog glanzender? Daarna Polish en laatste bewerking met Turtle Wax: je weet niet wat je ziet. Toch ongeduldig? Dan met de schapenvacht op de polijstmachine, spettert lekker in het rond. Als je bang bent dat je door je lak heengaat (gebeurt!): eerst een extra (dikke) laklaag aanbrengen. Zet hem op!

  19. ferrie

    16. apr, 2015

    ik wil een schuurmachine kopen om mijn auto mee te schuren maar weetvniet welke. Pneumatische of excentrische??

    Mvg

Leave a Reply