Wanneer gebruik je primer of spuitplamuur?

Posted on 17. aug, 2009 by in Zelf auto spuiten

2K primer

2K primer

Vraag: Wanneer gebruik je primer/grondverf of spuitplamuur?

Antwoord: Een primer of grondverf gebruik je op kale onderdelen van de carosserie. Dit beschermt de metaal extra tegen roest. Bij voorkeur spuit ik ook grondverf over de afgewerkte plamuur vooral bij wat donkere autolak, want dan gebruik ik een grijzer grondverf/primer.

Het liefst gebruik ik een 2k (2 componenten) primer. Het voordeel van een 2K primer is dat het een verharder bevat en en bevat een stof die extra beschermt tegen roestvorming. Je moet een 2k primer gebruiken bij minimaal 20 graden anders combineren de grondverf en de verharder niet goed genoeg.

Sommige primers hebben ook een vullende functie om kleine krasje weg te werken. Als debeschadiginge wat dieper zijn kun je ook spuitplamuur gebruiken.

Tags: , ,

16 Responses to “Wanneer gebruik je primer of spuitplamuur?”

  1. Rob Verhagen

    08. feb, 2010

    Hallo

    ik ben bezig met de restauratie van een oude mercedes 319 bus uit 1967. Ik heb het een en ander aan plaatwerk vervangen en het laswerk is inmiddels klaar. Op al het vernieuwde plaatwerk moet wel 1 tot 3 mm plamuur om het aan te laten sluiten op het “oude” plaatwerk met plamuur. Nu de vragen.

    1. heeft het de voorkeur de plamuur direkt aan te brengen op het kale plaatwerk (uiteraard eerst schuren en ontvetten) of moet ik het plaatwerk na schuren en ontvetten eerst in de primer zetten en dan weer schuren en dan in de plamuur?

    2. als alles geplamuurd is en de gehele bus geschuurd moet ik een primer aanbrengen. Wat voor een primer heb ik dan nodig? een metaalprimer? een plamuur/polyester primer? En zijn er primers die speciaal geschikt zijn voor rollers? ik heb gehoord dat een primer snel droogt en niet geschikt is voor rollers!

    Het idee is om de bus met een roller te gaan doen….ik heb dit een aantal keren eerder gedaan en men vroeg toen waar ik deze had laten spuiten omdat men het spuitwerk zo fraai vond!!

    hoor graag van jullie!

  2. admin

    09. feb, 2010

    1. Begin eerst met plamuur en daarna primer. Primer zorgt namelijk ook voor een optimale hechting voor de verflagen erna.
    2. Voor optimaal resultaat zou ik voor een 2K primer kiezen.

    Met een roller zal nooit mijn voorkeur hebben, maar met een primer is het eventueel een optie, zou nog eerder kiezen voor een spuitbus. Ben benieuwd naar het resultaat.

  3. derwin nijboer

    27. feb, 2010

    Of een epoxy primer daarna een filler en schuren en aflakken

  4. Jaap Westerhof

    11. mrt, 2010

    Ik zou de zaak eerst gaan vertinnen ipv er 3 mm plamuer op te zetten. Plamuur krimpt altijd iets en smeertin niet.

  5. peter

    27. jun, 2010

    Hi, Wie weet wat er misgaat met Motip primer, (kan ook lak zijn), als de spuitmond gaat sproeien en er druppels op het werkstuk komen. Natuurlijk balen als je net heb staan schuren en ontvetten. Ben een motorkap (vd sloop) aan het strak maken en heb er ventilatie roosters a la Ford Focus RS in gebouwd. Het blijft behelpen met spuirbussen. Ik bereid trouwens alleen maar voor, en besteed het lakspuiten uit aan een vakman. vr. groet Peter

  6. Info Auto Spuiten

    27. jun, 2010

    Heb je goed geschut? Test anders eerst even op een stuk karton. Ik heb het zelf eerder gehad en toen kwam het doordat ik de laatste keer dat ik de spuitbus had gebruikt niet goed genoeg op z’n kop had schoon gespuit. Oftewel het gaatje was een beetje verstopt.

  7. danny

    13. jun, 2011

    hee

    ik ben met een honda crx del sol bezig ik heb hem zowat helemaal voorbewerkt
    alle onefheden zijn er uit alleen nu gebruik ik de primer voor de lak overlopen weg te werken zodat het een geheel word
    nu aleen met de voor bummper gaat perfect spoiler ook zij skirts ook maar nu gaat somige plekjes opkruipen dus zeg maar dat niet hecht iemand mis een iedee of wat dat kan zijn want ik laat de hele auto spuiten aleen ben bang als de spuiter gaat spuiten dat het op brand maar alles is al helmaal klaar en glad en strak

    grt danny

  8. Randy

    16. aug, 2011

    Dat is te maken met Vette plekken die niet goed verwijden zijn ,eerst goed ontvette en daarna met zeep nog een keer afwassen en daarna nogmaals alleen water afspoele ,komt zekker goed .

    En met de Spuit bussen moet de spuitbus ook op temp, andders gaat het lekke en heb ook minder druk in het fles.

  9. Rogier

    04. okt, 2011

    Goeie dag

    Voor m,n motorkuip heb ik 2k grondverf gekocht .
    M,n vraag is kan je dit zonder problemen over bv motip verf heen spuiten of moet ik die verf er eerst afschuren.
    En wat houd de aanduidingen 1.0 of 1.4 op spuitpistolen in.

    Alvast bedankt MVG rogier

  10. jorn thys

    22. nov, 2011

    een spuitplamuur is een tussen bewerking tussen plamuur en grondverf
    het is om het onderdeel volledig strak te krijgen als je dat gebruikt heb je herstellingen van zeer goede kwaliteit een tip (gebruik nooi spuitplamuur van een spuitbus) zet 3 lagen spuitplamuur schuur het mooi strak en dan 2 a 3 lagen grondverf dan afschuren met water p800 nat of machinaal p 1000 dan kan je de auto spuiten

  11. Mick

    22. nov, 2011

    @ peter

    Als je spuitbus begint te sputteren en druppelen is de lak in de bus te koud. Gebruik het in een opgewarmde ruimte van +/- 20 graden. Ook kan je koude spuitbussen de lak zachter maken in een lauwe emmer met water als de tempratuur niet te regelen is

  12. henk

    03. jun, 2013

    motip is 1 k op oplosbasis/opdroogbasis
    als je er 2k overheenzet heb je kans dat de motip weer oplost en dus gaat bobbelen of opbranden, dat is altijd balen, lang laten opdrogen helpt vlg mij wel want soms gebeurt t mij wel dan weer niet
    gr henk

  13. Dennis

    22. okt, 2013

    Ik ben bezig met een oude volkswagen te restaureren en ben inmiddels zover dat hij volledig in de epoxy primer staat en geschuurd is kan ik hier nu beter nog een primer of een filler overheen zetten voordat hij naar de spuiter gaat?

  14. jessy

    04. jan, 2014

    hallo ik heb 4 stalenvelgen gekocht voor de auto maar er was wat roest op heb ik die schhongemaakt en geschhurd en nog eens schoongemaakt met een doekje. maar er komen bubbels op het velg. jij ziet de witte grondverf de primer over de zwarte verf wat moet ik nou eigenlijk doen gewoon schuren tot alle grondverf en zwarte verf weg is ? want het is op meerdere pellken gelijk als een zebra ;D
    alvast bedankt

  15. Benny

    06. mei, 2016

    Ik ben bezig met een Matra. Ik moest de topcoat afschuren wegens osmose. Kan ik direct op de polyester een spuitplamuur aanbrengen? Of moet eerst een andere laag op de polyester aanbrengen?

Trackbacks/Pingbacks

  1. Autoreclame en schade herstel – Het auto style forum - augustus 21, 2016

    […] het snel en vlekkeloos voor u. Denk daarbij aan het vervangen en vernieuwen van onderdelen, het opnieuw spuiten van het plaatwerk, monteren en demonteren, richten maar ook vervanging en renovatie van het […]

Leave a Reply